Hluk může mít významný vliv na způsob, jakým mezi sebou komunikujeme. Ať je to v kanceláři, na pracovišti nebo doma, hluk nám může bránit v efektivním předávání informací lidem kolem nás. Zjistěte, jak hluk ovlivňuje komunikaci, seznamte se s různými typy hluku a naučte se, jak snížit hluk pro zlepšení komunikace.
Co je to komunikační šum?
Komunikační šum lze definovat jako jakoukoliv bariéru bránící efektivnímu komunikačnímu procesu. Když určitá forma hluku naruší komunikační proces od odesílatele k příjemci, považuje se to za komunikační šum.
Hluk může rozptylovat příjemce a způsobit, že špatně uslyší zprávu od odesílatele, nebo může rozptylovat pozornost odesílatele a ztížit mu efektivní komunikaci. V obou případech se hluk stává překážkou komunikace. Komunikační šum se vyskytuje téměř ve všech prostředích a kontextech, včetně osobních setkání, skupin a organizačních prostředí. Studie ukázaly, že konkrétně v organizačním prostředí přišly podniky kvůli komunikačnímu šumu o miliardy dolarů.
Typy hluku, které mohou ovlivnit komunikaci
Hluk ovlivňující komunikaci může být způsoben různými zdroji. Míra překážky, kterou hluk představuje pro komunikaci, závisí na konkrétním typu hluku. Zde jsou uvedeny některé z různých typů hluku, které mohou ovlivnit efektivní komunikaci.
Fyzický hluk
Jakékoli rušení z vnějšího zdroje se považuje za formu fyzického šumu. Jinými slovy, může to být cokoli, co způsobuje šum v komunikaci. Mezi příklady fyzického hluku patří mimo jiné statická elektřina během hovoru, hluk letadla přelétajícího nad budovou a hovor lidí během schůzky nebo prezentace. Fyzický hluk může být i nezvukový. Pokud vás například někdo vyruší gestem, může to způsobit, že zprávu nepochopíte. Jedná se o vizuální hluk, další formu fyzického hluku.
Fyziologický hluk
Fyziologický šum vzniká, když vám nějaký pocit v těle brání v poslechu zprávy. Možná nejste schopni naslouchat, protože se cítíte vyčerpaní nebo máte hlad. To vám brání soustředit se a přijímat informace. Fyziologický šum je jakýkoli fyziologický problém nebo zdravotní stav, který vám brání věnovat pozornost sdělovanému sdělení.
Kulturní hluk
Lidé mohou patřit k mnoha různým kulturám nebo kulturním skupinám. Tyto skupiny jsou rozděleny podle národnosti, regionu, sociálního postavení, pohlaví, věku a povolání. Vzhledem k tomu, že každý jedinec je členem jedinečné kulturní skupiny, liší se i jeho hodnoty, přesvědčení, postoje a očekávání. To může často vést ke kulturním šumům, protože komunikátor je nemusí sdělovat tím nejlepším způsobem, tj. tak, aby jim příjemce kvůli kulturním rozdílům rozuměl.
Psychologický hluk
Psychologický šum zahrnuje rozptýlení v mysli posluchače. Znáte hlas ve své hlavě? Může to být rozhovor s osobou, se kterou mluvíte. Možná také přemýšlíte o jiných věcech – například o tom, co budete mít k večeři nebo jak zvládnete nepříjemnou situaci v práci – které vám brání v pozorném naslouchání.
Psychologický šum může také pramenit z rozdílů mezi osobními názory, postoji, předpoklady a předsudky jednotlivců. Protože lidé vidí a chápou svět různými způsoby, mohou si během komunikace nesprávně vyložit použitý jazyk, obsah, vnímané přesvědčení nebo postoje komunikujícího. V důsledku toho příjemce nemusí zprávě rozumět tak, jak bylo zamýšleno.
Sémantický šum
Sémantickým šumem se rozumí špatná komunikace v důsledku nesprávné volby slov nebo použitého jazyka. Pokud není jazyk komunikátora dostatečně jasný nebo jednoduchý, aby mu posluchači rozuměli, může to narušit jejich schopnost účinně přijmout zamýšlené sdělení. Příkladem sémantického šumu je ten, kdo používá odborné termíny na vysoké úrovni, zatímco posluchači jsou na úrovni začátečníků. Dalšími příklady jsou gramatické chyby, nelogické struktury vět a abstraktní pojmy bez vysvětlení. Každý z těchto sémantických problémů může způsobit, že posluchač ztratí pozornost a komunikovanou zprávu přehlédne.
Technický hluk
Technický šum je cokoli technického, co brání posluchačům jasně slyšet, přijmout a pochopit sdělení. To může zahrnovat jakékoli technické problémy, jako je pomalé připojení, výpadky serveru nebo problémy s technickým vybavením, například webkamerami nebo mikrofony.
Organizační hluk
Organizační šum vzniká, když má podniková organizace strukturu, která brání určitým komunikačním kanálům. V některých organizacích jsou tyto komunikační kanály strukturovány tak, aby členové týmu přesně věděli, se kterými členy mají komunikovat. Pokud to však není jasně nastíněno a vy neznáte nebo ignorujete správné komunikační kanály ve vaší organizaci, může se toto sdělení ztratit. A právě tehdy dochází k organizačnímu šumu.
Jak překonat komunikační bariéry
Hluk bývá jednou z nejčastějších komunikačních překážek, protože může narušit nebo zastřít sdělení. Chcete-li překonat překážky hluku, musíte přesně určit jeho zdroj. To může být často nejobtížnější úkol, protože není vždy jasné, odkud přesně hluk pochází. Plán, jak ho překonat, můžete vypracovat až po zjištění jejího zdroje. Spolu se zdrojem hluku určete i jeho typ, abyste mohli určit nejlepší způsob, jak jej odstranit.
Pokud se například jedná o fyzický hluk, snažte se odstranit co nejvíce fyzických rušivých elementů. To může znamenat odstranění telefonů ze zasedacích místností nebo zavření všech dveří a oken. Pokud se jedná o technický hluk, ujistěte se předem, že veškeré technické vybavení funguje správně a že jsou k dispozici zálohy.
Nejlepším způsobem, jak překonat komunikační bariéry a zajistit, aby sdělení byla přijata a pochopena, je plánovat dopředu. Před zahájením komunikace odstraňte co nejvíce předmětů, které by mohly způsobit šum, a připravte se na další faktory, které by se mohly během komunikace objevit nebo rušit zprávu.
Vlivy komunikačního hluku
Je zřejmé, že komunikační hluk může mít zásadní vliv na schopnost slyšet a porozumět sdělení. Může to ztížit soustředění a způsobit, že lidé přehlédnou některé důležité informace nebo pokyny. Komunikační hluk může mít pro osoby se ztrátou sluchu ještě závažnější sociální důsledky.
Neschopnost jasně slyšet, co je sdělováno, může ohrozit jejich bezpečnost. Kromě toho může hluk vést ke zdravotním problémům, snižovat produktivitu zaměstnanců, narušovat soukromí a důvěrnost, bránit dětem v efektivním učení a starším lidem v účasti na společenském životě.
Zjistěte více o našich řešeních zvukové izolace
Nabízíme řadu různých zvuko izolačních a zvuko pohltivých materiálů, jako jsou akustické panely, které pomáhají snižovat fyzický hluk při komunikaci. Ať už se jedná o vaši kancelář nebo domácnost, máme pro vás ideální řešení, které vám pomůže zajistit efektivní komunikaci. Prohlédněte si naši nabídku a kontaktujte nás ještě dnes!